Vild med Vand 2019
Blæsende og kølig men godt besøgt

af Christian Winnem

Årets Vild med Vand lørdag den 25. maj trak knapt 900 besøgende til Gisseløre. Ikke så mange som i 2018, hvor temperaturen var højere og solen skinnede stabilt. Men alligevel erklærede holdet af frivillige sig tilfreds ved den afsluttende evaluering. Dagen forløb i god ro og orden, ingen faldt i vandet, der blev fanget rigeligt med krabber og salget af pølser gik over al forventning.

Holdet bag ture i sejlbåd kunne berette, at der kom gæster, som sagde, at de havde ventet på at få en sejltur lige siden sidste års Vild med Vand. Der var rigeligt med frisk vind, som gjorde sejladserne spændende, og de tilmeldte både havde nok at bestille hele dagen. I “Åben Båd”, sikkert fortøjet i havnen, gik snakken lystigt. Der blev også formidlet et enkelt bådsalg, forlød det ved evalueringen.

En flyvende hollænder og flinke dykkere

Jollerne havde også mange friske sejladser med børn i havnebassinet. Til sidst måtte man dog indstille, da vinden kom op over de 10 sekundmeter. En Feva jolle var ude at sejle helt på egen hånd uden rorsmand, som en anden “flyvende hollænder” men den blev dog hurtigtt indfanget og slæbt på plads.

Zephyr sejlede i pendulfart som vandbus mellem Gisseløre og Vesthavnen, hvor folk fra Bådlauget hjalp til med ombord stigning. Mellem 90-100 passagerer lød opgørelsen.

Dykkernes stand på Dæmningen var flittigt besøgt, og nogle friske dykkere sprang i vandet og demonstrerede dykning. En bådejer på Østbroen kunne berette, at de på et tidspunkt dykkede ud ved hans båd og kunne fortælle, at kølen så fin ud men der var tilsyneladende et problem med skruen. Et par undervandsbilleder bekræftede problemet, som efterfølgende så kunne løses ved et besøg på beddingen. Fin service af dykkerne må man sige.

Let at komme ud men svært at komme hjem

Hos SUP´erne var der stor interesse for at komme på vandet. Her udlåntes våddragter til de besøgende, der efterfølgende var ude at prøve kræfter på det lave vand bag roklubben. De oplevede i den friske vind, at det var let at komme ud men noget sværere at komme hjem.

Ude i naturområdet fik Galloway køerne besøg af gæster til Vild med vand, der gerne vil i nærkontakt med de uldne kreaturer, som da også beredvilligt havde lagt sig i græsset, drøvtyggende, nær radiostationen, så man kunne komme hen og klappe dem.

På krabbebroen var der livlig aktivitet hele dagen af børn, der dystede på væddeløbsbanen og scorede softice som præmie, og rundt omkring på broerne var der andre aktive, redningsvest klædte børn som fiskede og legede, behørigt bakket op af deres forældre eller bedsteforældre.

Undervejs var der underholdning ved mastekranen, hvor en selvoppustelig redningsflåde blev kastet i vandet, så man kunne se, hvordan sådan en udfolder sig.

En kreativ måde at gå planken ud på

Roklubben meldte, at man havde haft en alletiders dag, godt besøgt og med et godt team til at servicere gæsterne ved romaskiner, klubbåde og kajakker.

Planken ud. Den disciplin tiltrak en del unge mennesker på grund af, at der var is at vinde. Ikke alle deltagere var dog lige modige. De garderede sig mod at falde i det kolde vand ved at “numse” sig ud ad planken, men indsatsen blev dog godkendt.

Endelig kunne Jørgen Vestergaard berette fra køkken regionerne, at det hold, han havde haft i år, var helt fantastisk. Såvel madlavning som opvask var forløbet helt OK, og han havde regnet lidt på økonomien, der lød på 38 kroner per næse for hele dagen. Dette inkluderede også den overdådige aftensmad med lækre nakkestege fra grillen, nye kartofler og salat.

Blandt de 100 frivillige klubmedlemmer, der sørgede for, at dagen forløb til alles tilfredshed, var der bred enighed om, at det var en god løsning med Michael Eliasen og Frank Hasselbalch som over-rorsmænd. Deri lå givetvis også en opfordring til at gentage succesen i 2020, hvor datoen for Vild med Vand er fastsat til lørdag den 13. juni.

Her er holdet, der gjorde Vild med Vand 2019 til en succes.

Klik på billedet og få et større.

Her er link til en større version af programmet:

Som de foregående år stod Kalundborg Sejlklub sammen med Kalundborg Roklub, Vesthavnens Bådlaug, Havfiskerne og Dykkerklubben sammen om  arrangementet "Vild med Vand".

Noget helt nyt i 2019 var ...køer.
Den lille flok Galloway køer, der af kommunen er udsat til afgræsning af naturområdet på Gisseløre, og som flere gange har bevist, at også de er vilde med vand, vil blive præsenteret af biologer på dagen.

Vi reklamerer også på de kommunale storskærme: